sâmbătă, 15 septembrie 2012

Stellet Licht

An: 2007
Regie: Carlos Reygadas
Scenariu: Carlos Reygadas
Distribuție: Miriam Toews
                 Maria Pankratz
                 Cornelio Wall
      Carlos Reygadas a reușit să devină în scurt timp un simbol al cinematografiei moderne. Filmele lui au stârnit controverse, mulți sunt cei care îl apreciază, dar și mulți îl critică, însă un lucru este de necontestat Carlos Reygadas este unic, Carlos Reygadas este un artist. 
      Stellet Licht se caracterizează prin secvențe lungi, ritm lent și unul dintre cele mai importante aspecte, dar și foarte comune în filmele regizorului, actori non-profesioniști. Fiecare film al lui Reygadas este o experiență unică, iar acesta nu face excepție. Atingând subiecte profunde, probleme existențiale, preocupat de propriile noastre prejudecăți, regizorul mexican îi oferă spectatorului, de fiecare dată, prilejul de a reflecta la probleme comune, cu care orice om se poate confrunta în viață.
     Stellet Licht spune o poveste simplă, un bărbat căsătorit se îndrăgostește de o altă femeie, dar modul de a pune în scenă această poveste este special, este opera unui artist. Filmul se deschide cu un minunat răsărit de soare și se încheie cu un apus,iar fiecare secvență pare a fi un tablou pictat într-o lumină caldă, liniștitoare, cu compoziții armonios echilibrate, ce îți dau o stare melancolică. Mișcările camerei sunt lente și suave, și chiar dacă se redă cu foarte mult realism povestea, filmul pare a fi un basm în imagini. Realismul este foarte bine redat de folosirea actorilor non-profesioniști, de insistarea camerei asupra unor scene cu obiceiuri banale de zi cu zi (ex. scena scăldatului, scena mesei), de sunetele amplificate, din natură (foșnetul frunzelor, apa), dar vizual secvențele sunt redate în imagini și peisaje fermecătoare, atât de frumoase încât îți dau impresia că firul narativ se desfășoară într-un mediu suprarealist, o lume aparte.
        Într-o comunitate de menoniti, din Mexic, Johan, un agricultor cu șase copii și o soție devotată, Esther, se îndrăgostește de o altă femeie, Marianne. Deși este copleșit de adulterul comis, el nu își ascunde relația cu Marianne nici de prieteni, nici de familie, nici de soție. 
      Despre comunitățile menonite nu se știe prea multe, obiceiurile lor religioase și sociale sunt rar descrise, iar Reygadas respectă acest lucru. Trimiterile către religie sunt sublime și simbolice, regizorul atinge teme profunde dar păstrează o anumită „distanță” emoțională. Dar chiar și așa filmul a reușit să stârnească controverse și să fie catalogat drept un film îndrăzneț. Îndrăzneț? Da, filmul poate fi cu ușurință considerat îndrăzneț. Reygadas s-a „infiltrat” într-o comunitate ale căror regulile religioase sunt foarte stricte, o comunitate în care este interzisă reproducerea grafică a ființelor umane, care consideră cinematografia drept un act demonic. Timp de 5 ani a făcut nenumărate călătorii pentru a-și putea realiza proiectul, 5 ani în care a primit doar respingeri. Dar , în final, toate aceste eforturi au meritat pentru că rezultatul este uimitor.
       Stellet Licht, un film sincer, cinstit și curajos, o poveste simplă în imagini fascinante, o operă de artă a cinematografiei moderne.


            

2 comentarii:

  1. sa-mi fie rusine, dar in ultima vreme mi-am cam neglijat prietenii... acum constat cat de mult am pierdut, pentru ca articolul asta este minunat! felicitari! nu am vazut filmul, dar am senzatia ca voi pierde nespus daca nu-l vad. multumesc pentru recomandarea atat de bine servita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multumesc mult Angela
      ma bucur ca am reusit sa te conving sa vezi filmul. nu o sa-ti para rau, e minunat.

      Ștergere