luni, 2 iulie 2012

Guest – post – 6D, 7D si alte efecte speciale de Drd Emil Călinescu


      Salutare din nou din deplasare. Emil Calinescu mă numesc, blogger din 2008. Și cinefil de mult mai mult timp. Multumesc gazdei ca mi-a oferit spatiu de « Desfășurare ».
       Astăzi voi scrie despre un tip special de filme, si anume 6D-urile, 7D-uri si alte chestii de genul.
      Încep cu evocarea experienței personale. Am fost de câteva ori în București la un 6D, în Liberty Mall. Era un cinema draguț, dar cam gol.  Te zdruncina nițel, te stropea si cam atat. Avantajul mare era ca marțea intrai la jumatate de preț (principiul Orange film, doar că nu trebuia sa dai vreun cod orange). Din pacate s-a desființat acel 6D, iar in Afi e prea scump (și cineva mi-a zis ca era mai bun cel din liberty).

     Apoi am mai fost, o singura data, anul trecut, la Costinești.  Cică 7D (nu am înțeles care e dimensiunea în plus). De data asta, sfatuit de cineva, am mers in pantaloni scurți si am simțit și ceva pișcături la picioare (poate erau si in Liberty, dar avand pantaloni lungi nu le-am simtit). Senzatie plăcută, nu zic, aș fi regretat daca n-aș fi mers.

      Și totuși, îmi pare ca nu prea merge 6D-ul si 7-ul în Romania. De ce ? Pai să vedem :

1. Durata e de 15 minute. Oricât de senzaționale ar fi, e totuși vorba de 15 minute. Ca să nu zic că unele filme durau si mai putin (7-8 minute).

2. În liberty ajunsesem sa vad toate filmele 6D de 15 minute. Oare nu se fac altele sau nu le cumpară ai noștri?

3. Filmele nu sunt de fapt filme. Nici macar animații în adevăratul sens al cuvantului nu sunt. Unele sunt chiar fără vorbe deloc (nu chiar mute, niște omuleți urlă, țipă, dar nu vorbesc efectiv), iar cele cu vorbe sunt ne-subtitrate. E neplăcut pentru unii. Daca ar fi filme, fie si « scurt –metraje », dar cu actori cunoscuți (măcar voci ale lor), adică să fie ceva investiții, poate ar merge. Altfel, filmele luate ca atare sunt niște mari aberatii. Asta e cert.

4. Legat de cele 15 minute, intră în discuție si prețul. În AFI cică ar fi vreo 20-25 de lei prețul. Pai cineva îmi făcea un calcul : eu nu castig 25 de lei in 15 minute. E normal ca nu e rentabil. Calcul parțial corect. În liberty dădeam 15 lei pe 2 bilete (miercurea).

5. O alta nișă ne-exploatata este cea a documentarelor. Și aici iar invoc experiența personala. Am fost în Paris la un așa numit muzeu al științei. Unde aveau un « cinema » absolut genial. Tu stăteai undeva in mijloc, iar ecran era restul sălii. În fața, în spate, în sus, în lateral. Era un mare ecran (te simteai ca intr-un bol de sticla). Vedeai cum vin stelele spre tine, etc. Nu era chiar 6D, nu aveai miros etc, dar era o senzatie UNICA. Oare la noi nu e posibil să facă așa ceva ? O fi așa de greu ?

    Și încă o « pretenție » : oare romanii n-or fi în stare să facă si ei un 6D ? Cât de greu ar fi ? Înteleg, investitia e destul de nerentabila (momentan). Cel puțin în Romania. La mare, unde te duci o data pe an si na, de distracție mai treci p-acolo, o fi rentabil. Dar eu ca si (posibil) consumator imi exprim regretul. E un loc unde aș fi mers, aș merge, dar din păcate, nu prea mai am unde. Iar AFI, după ce a rămas unicul pe piață(în Bucuresti), pune prețurile în consecința.

     În final, o intrebare : 3d-urile sunt o obișnuință, a fost o încercare si de 4D , pe cand va ajunge 6D-ul o obișnuința? Adica un film normal, de 2 ore, cu actori cunoscuți, să fie rulat în cinema-uri 6D ? Or fi așa departate acele zile ?

      Salutări cinefile tuturor și mulțumesc încă o data pentru găzduire :).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu